Pouštíte se do nového projektu či přivýdělku, začínáte podnikat nebo připravujete zajímavou akci? Ať už rozjíždíte cokoliv, musíte o tom dát lidem – vašim budoucím zákazníkům – vědět, aby k vám přišli, objednali vaše služby nebo produkty, dorazili na vaši akci. Pokud to děláte prvně, pravděpodobně ještě nemáte dostatek potřebných zkušeností. A tak potřebujete radu či pomoc. Kde ji hledat a najít, jak ušetřit čas? Zaplatit si inzerci nebo najmout reklamního agenta? Čtěte dál.
Známí se ostýchají zeptat. Co vy?
Za posledních pár týdnů jsem pozoroval zajímavý jev – podnikatelskou stydlivost mých známých. Pustili se do nových aktivit, otevřeli obchod, rozjíždějí nový projekt. Jejich postup průběžně sleduji.
Čekám, zda si přijdou, zavolají nebo napíšou o pár rad na začátek. Proč by mohli? Protože myslím, že většina známých o mé specializaci ví. Kromě lovení času se zabývám obsahovými strategiemi, poradenstvím pro startující podnikatele a tvorbou textů, které prodávají - copywritingem.
Z okruhu známých mě s prosbou o radu kontaktuje málokdo. Tedy alespoň na začátku jejich podnikání. Chápu, že každý začínající podnikatel si chce vše udělat po svém. A možná mu přijde využívání svého nejbližšího okolí jako obtěžování. Zde je právě ten kámen úrazu.
Někdy je už pozdě a peníze v luftu
Jsou i výjimky a několik známých se po čase se slovy „Hele, já nevím, co už mám dělat, aby mi to začalo fungovat, poradíš mi prosím?“ ozývá. Jenže mezitím už třeba stihnou napáchat nějaké neuvážené kroky a své těžce vydřené peníze dobrovolně odevzdají různým šarlatánům.
Přitom by stačilo málo – během jedné hodinové konzultace by mohli zjistit nejzásadnější informace, které k hladšímu startu jejich nové podnikatelské aktivity pomohou.
Zmapujte své okolí
Čím tedy začít, když začínáte? Nejprve si pořádně zmapujte, co dělají vaši známí. Pokud se vám jejich znalosti a dovednosti hodí do krámu, neostýchejte se a jděte s prosbou o radu nejprve za nimi.
Odhoďte stud a oslovte co nejvíce odborníků v okruhu vašich známých. Klidně se nejprve podívejte na jejich webovou prezentaci a ověřte si, zda vám mohou být v něčem užiteční. Jistě rádi poradí a pomohou. Přece i oni někdy začínali, vědí, jaké to na začátku je. Ušetříte si tím mnoho času i peněz.
Nabídněte protihodnotu
Myslete však také na nějakou protihodnotu. Rovnou ji nabídněte třeba slovy „Čau, vím, že tomu rozumíš, můžeš mi prosím pomoci? Nechci to ale zadarmo, je mi jasné, že ti to zabere nějaký čas, nabízím ti za to tohle nebo tamto.“ Sami nabídněte reciproci, protislužbu.
Pravděpodobně i tak získáte služby profíků – vašich známých – za pakatel. Mnohem výhodněji než jejich klasický klient či zákazník.
Ušetřete čas a peníze, oslovte přátele s prosbou o pomoc
Využijte své přátele, obraťte se na ně dříve, než začnete hledat pomoc jinde. Ušetřete cenný čas a peníze.
Jak to máte vy, jestliže začínáte? Ptáte se svých zkušenějších známých? A pokud jste už profík – oslovují vás známí s prosbou o radu nebo sedají na špek šarlatánům?